Cybercrime
Alles wat je moet weten over deze groeiende online dreiging
Iedere dag vinden er cyberaanvallen plaats. 40% van de mkb’ers en zzp’ers is wel eens in aanraking gekomen met een vorm van cybercrime met alle gevolgen van dien. Toch blijkt dat ondernemers nog onvoldoende zijn voorbereid en onvoldoende letten op het online gedrag van hun medewerkers. We hebben de feiten voor je in kaart gebracht in deze infographic.
Veel ondernemers onderschatten de risico's die cybercrime met zich meebrengt. Welke risico's zijn er? We zetten ze hier voor je op een rij:
In 2016 bedroeg de totale gerapporteerde schade van cybercrime in Nederland 10 miljard euro. Deze kosten worden veroorzaakt door digitale financiële fraude of diefstal van intellectuele eigendommen. Maar een bedrijf kan ook (tijdelijk) stilgelegd worden door cybercriminelen. Bijvoorbeeld wanneer het digitale netwerk niet te gebruiken is of wanneer de website uit de lucht gehaald wordt. Tot slot zijn er ook nog de kosten voor het aanscherpen van de digitale veiligheid en het verliezen van klanten door imagoschade.
Zodra internetcriminelen toegang krijgen tot jouw digitale netwerk kunnen zij belangrijke gegevens achterhalen. Dit betekent dat zij bijvoorbeeld ook bij de gegevens van klanten en leveranciers kunnen komen. Dit is waardevolle informatie voor een hacker die op allerlei manieren ingezet kan worden. De gevolgen voor een bedrijf zijn vaak niet te overzien.
Hoewel het doel van hackers over het algemeen is om snel veel geld buit te maken, kunnen er ook andere motieven zijn. Imagoschade aanbrengen is daar een voorbeeld van. Hackers kunnen op allerlei manieren imagoschade aanrichten, bijvoorbeeld door de bedrijfsgegevens te misbruiken d.m.v. identiteitsfraude. Ook wanneer internetcriminelen de gegevens van klanten en leveranciers achterhalen en misbruiken kan dit voor een slechte reputatie zorgen. Het feit dat een bedrijf gehackt is doet het bedrijfsimago sowieso geen goed.
Hackers kunnen de website platleggen. Het gevolg is dat je tijdelijk geen (potentiële) klanten bereikt en dus geen inkomen hebt. Ook hierbij geldt dat dit veel geld kan kosten. Heb je een webshop? Ook dan kunnen klanten de online winkel niet bezoeken waardoor orders uitblijven. Een direct omzetverlies is het gevolg.