De financiële administratie
Als zelfstandig ondernemer ben je verplicht om een ‘deugdelijke administratie’ op te zetten. Maar wat is een deugdelijke administratie precies? Volgens de Belastingdienst bestaat de administratie in ieder geval uit:
Als je goederen inkoopt en verkoopt, houd je hierin je voorraden en de waarde ervan bij. Dit is verplicht, maar daarnaast ook handig voor je eigen overzicht.
Hierin houd je alle inkoop- en verkoopfacturen bij. Het is natuurlijk ook belangrijk dat jij zelf facturen kunt maken. Hiervoor heb je diverse online tools.
Heb jij personeel? Dan moet je ook een loonadministratie opzetten.
Je bent verplicht een goede administratie bij te houden, maar ook voor jezelf als ondernemer is het fijn om de administratie op orde te hebben. Door een overzichtelijke administratie heb je een duidelijk inzicht in je inkomsten en uitgaven, het helpt je bij het doen van de belastingaangifte en het helpt je bij het profiteren van de fiscale voordelen voor ondernemers. Door middel van je administratie kun je aantonen dat je hier recht op hebt.
De bewaarplicht voor je administratie is 7 jaar. Dat geldt niet alleen voor ondernemers, maar voor iedereen. Bij onroerend goed is de bewaarplicht zelfs 10 jaar. Bewaren mag fysiek, maar ook digitaal. In principe bewaar je alle gegevens in de originele vorm. Doet een administratiekantoor jouw administratie? Dan gelden dezelfde bewaartermijnen.