Als ondernemer ben je wettelijk verplicht een boekhouding bij te houden. Je moet deze administratie ook bewaren, en wel op de manier zoals de Belastingdienst voorschrijft. In dit artikel legt MKB Servicedesk uit waar je administratie precies aan moet voldoen.
De administratie is ook onderbouwing van je belastingaangifte. Je moet kunnen aantonen wat je inkomsten, kosten en activiteiten zijn geweest, omdat hierop de inkomsten- of winstbelasting wordt gebaseerd. Hiervoor moet je onder meer de volgende zaken bewaren, mits deze van toepassing zijn op jouw bedrijf:
-
Ontvangen facturen
-
Kopieën van verzonden facturen
-
Kas-administratie en kassabonnen
-
Financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek
-
Tussentijdse controleberekeningen
-
Bankafschriften
-
Contracten, overeenkomsten en andere afspraken
-
Agenda’s of andere afsprakenboeken
-
Correspondentie (ook zakelijke e-mails)
-
Boekhoudsoftware en databestanden
-
Rittenadministratie zakelijke auto
-
Urenregistratie als je aanspraak maakt op de zelfstandigenaftrek of de meewerkaftrek
Een groot deel van deze gegevens wordt automatisch bewaard. Je bank bewaart de af- en bijschrijvingen van je zakelijke rekening. Als je een kassa hebt, kies dan voor een systeem met het 'Keurmerk Betrouwbare Afrekensystemen’. De data die daarin worden opgeslagen, worden goedgekeurd door de Belastingdienst. Maar veel andere gegevens zul je actief zelf moeten bewaren.