Print

Hoe houd ik het nabestaandenpensioen van mijn medewerkers op peil?

Hoe houd ik het nabestaandenpensioen van mijn medewerkers op peil?

Werkgevers moeten er rekening mee houden dat hun medewerkers behoorlijk kunnen schrikken van het nieuwe nabestaandenpensioen. Door de nieuwe pensioenregelgeving die ingaat per 1 januari 2015 ontstaan er namelijk nogal wat problemen rond het nabestaandenpensioen.

Als een ondernemer zijn werknemers voorlicht en aangeeft dat het nabestaandenpensioen in veel gevallen, met name bij modale inkomens, maximaal een derde van het loon is (namelijk 50% van het inkomen minus AOW-franchise) dan is dat wel even schrikken.
Werknemers verwachten duidelijk een hogere uitkering of aanvulling van de overheid. Een ANW-uitkering zit er voor de nabestaanden veelal niet meer in en bij de anderhalfmodaalverdieners is er een behoorlijke inkomensachteruitgang.

In de meeste pensioenregelingen moet het nabestaandenpensioen desondanks naar beneden worden bijgesteld. Afhankelijk van de huidige regeling, leeftijd van de medewerkers en diensttijd kan dat veel of weinig zijn. Bij regelingen met een maximaal nabestaandenpensioen kan het nadeel voor werknemers behoorlijk oplopen.  Jammer, want budgettair voor de overheid niet het grootste gewin.

Is een reparatie of verbetering van de regeling mogelijk?

Het tekort kan op een drietal manieren worden gerepareerd:

  1. Zorg in ieder geval voor een geïndexeerd (2/3%) nabestaandenpensioen
  2. Door middel van een ANW hiaat verzekering. Verzekert de nabestaande van een uitkering tot de AOW leeftijd ter grootte van ca. € 14.500,00 waarbij ook weer een indexatie mogelijk is
  3. Een risicoverzekering die een of meerdere malen het jaarsalaris van de werknemer uitkeert na overlijden

Vaak komt er budget vrij doordat de risicopremies voor het nabestaandenpensioen dalen door de wijzigingen en dat budget kan worden gebruikt. Er is voor elk probleem een oplossing voorhanden.

Uiteraard is dit een algemeen verhaal en voor maatwerk is het nodig de individuele situatie van werknemers in kaart te brengen.

Genoemde oplossingen bieden echter wel een oplossing voor het algemeen geschetste probleem.

Deze blog is geschreven voor Pensioen.com

Categoriën: Zakelijk , Pensioen
Inzicht is de belangrijkste succesfactor bij het nemen van financiële beslissingen. Met Finfin van Adfiz kun je je oriënteren en informeren voor het nemen van deze beslissingen.

Finfin van Adfiz nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Finfin van Adfiz nieuwsbrief en ontvang iedere 2 weken artikelen en handige tips over financiën!

Dit veld hoeft u niet in te vullen
loading
Je persoonlijke gegevens worden veilig opgeslagen en alleen gebruikt volgens ons privacy statement.
loading