Klanten kijken veel te weinig naar de kwaliteit van de schadeafhandeling als zij een verzekering sluiten. Dat stelde Jeroen Fröhlich, voorzitter van expertise-instituut Nivre. Hij wil dat gaan veranderen door niet alleen van registerexperts zelf, maar ook van hun werkgevers te gaan verlangen dat zij zich aan bepaalde normen en waarden houden.
“Het valt mij op dat verzekeringen gekocht worden op prijs en weinig op de kwaliteit van de schadeafwikkeling. Een rating van verzekeraars op dit punt zou wonderen doen voor onze branche, maar ook voor verzekeraars” aldus Fröhlich. Het Nivre wil met de eigen titel registerexpert een minimumgarantie afgeven: “Een belangrijke taak van het Nivre betreft het borgen van kwaliteit. Door middel van opleidingen en examens borgen we zowel het kennisniveau als de communicatieve vaardigheden aan de voorkant. De achterkant, de uitvoering, wordt bewaakt door het handhaven van normen, waarop wordt toegezien door een onafhankelijke klachtencommissie. Natuurlijk gaat het, met 1.800 ingeschrevenen en honderdduizenden schades, wel eens mis, maar op die momenten is er een onafhankelijke toets.”