Print

Ondernemer, heb jij genoeg aandacht voor online veilig gedrag?

Ondernemer, heb jij genoeg aandacht voor online veilig gedrag?

Acht procent van alle bedrijven neemt geen enkele actie om online veilig gedrag te stimuleren. Bij kleine bedrijven is dat zelfs 24 procent. Ook worden medewerkers in kleine bedrijven er minder vaak op aangesproken wanneer ze zich niet houden aan werkafspraken over online veilig gedrag.

Dat blijkt uit onderzoek dat is gedaan in het kader van ‘oktober cybersecuritymaand’: de hele maand staat in het teken van het stimuleren van cybersecure gedrag. Zie hier alle activiteiten, waaronder een pubquiz die je met je collega’s kunt spelen.

Acties

Bedrijven kunnen allerlei acties ondernemen om online veilig gedrag te waarborgen, maar dat gebeurt niet altijd. Bij acties kun je denken aan:

  • Afspraken over het veilig versturen/uitwisselen van bestanden
  • Regels over veilig online thuiswerken
  • Twee-factor authenticatie verplicht voor toegang
  • Afspraken over het gebruik van opslagmedia als usb-sticks
  • Toegang tot bepaalde verzendplatforms
  • Een verzekering tegen de gevolgen van cybercrime

Intern gedrag

Bijna driekwart van de medewerkers vindt het geen probleem wanneer (ICT)-collega’s hen zouden aanspreken op onveilig gedrag, maar slechts de helft zegt dat dat ook echt gebeurt. In kleine bedrijven is dat percentage het laagst. Ook geven in kleine bedrijven de leidinggevenden minder vaak het goede voorbeeld.

Schaamte

Phishing (valse emails die naar een nagebootste website leiden) is één van de meest voorkomende vormen van cybercrime. Eenmaal geklikt op een phishinglink ontstaat vaak een reeks van andere cyberaanvallen. Het MKB vormt een kwetsbare groep en is vaak slachtoffer van cybercriminaliteit. Zes op de tien medewerkers zeggen dat ze zich zouden schamen wanneer ze op een phishinglink klikken. Toch zou negentig procent het meteen vertellen wanneer het is gebeurd. Een op de tien medewerkers zou zijn mond erover houden.

Pubquiz

Meedoen aan een pubquiz is een leuke manier om op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met cyberbewustzijn in je organisatie. Aan het einde van de cybersecuritymaand wordt op LinkedIn bekend gemaakt welk bedrijf het meest Alert Online van Nederland is. Alert Online is een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Wil je meer werk gaan maken van veilig online gedrag in jouw organisatie? Kijk dan eens hier

Categoriën: Zakelijk , Schade , Tips , Educatie
Inzicht is de belangrijkste succesfactor bij het nemen van financiële beslissingen. Met Finfin van Adfiz kun je je oriënteren en informeren voor het nemen van deze beslissingen.

Finfin van Adfiz nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Finfin van Adfiz nieuwsbrief en ontvang iedere 2 weken artikelen en handige tips over financiën!

Dit veld hoeft u niet in te vullen
loading
Je persoonlijke gegevens worden veilig opgeslagen en alleen gebruikt volgens ons privacy statement.
loading