Uit het rapport ‘Personeel met schulden’ van het Nibud blijkt dat 62% van de werkgevers personeel heeft dat kampt met financiële problemen. Deze problemen kunnen leiden tot stress, concentratieverlies en ziekteverzuim bij de medewerker. Dit heeft ook gevolgen voor de werkgever: een personeelslid dat kampt met financiële problemen kan namelijk tot hoge kosten voor het bedrijf leiden. Daarom komt het Nibud met tips om het personeel te helpen en de kosten voor bedrijven te beperken.
Oorzaken kosten
De kosten voor een werknemer met financiële problemen kunnen enorm zijn. Volgens de Nibud-kostenscan kan de schade oplopen tot maar liefst €13.000 per jaar per werknemer die voltijds werkt en een modaal salaris verdient. Hoe deze kosten ontstaan? Denk aan de verwerking van het loonbeslag, ziekteverzuim, productiviteitsverlies en concentratieverlies. Daarnaast kan het bedrijf extra risico lopen vanwege diefstal, fraude en het gegeven dat personeel met geldproblemen sneller is over te halen voor omkoping en chantage.
Gevolgen
Bijna 1 op de 5 werkgevers ziet schulden van de werknemer als reden om de werknemer te ontslaan. Een extra reden om de geldproblemen niet te delen met de baas. Dit is echter wel noodzakelijk. Uit het onderzoek van het Nibud blijkt namelijk ook dat 80% van de werkgevers personeel met financiële zorgen wel graag ondersteunt. Zij hebben immers baat bij tevreden werknemers.
Tips en adviezen voor de werkgever
Hoewel het aantal loonbeslagen in de afgelopen vijf jaar aanzienlijk is gedaald (van 74% in 2012 tot 46% in 2017), is het aantal werknemers dat met financiële problemen kampt nog steeds hoog. Hier moet verandering in komen volgens het Nibud. Om bedrijven hier een handje bij te helpen is er een nieuwe website gelanceerd: www.financieelgezondewerknemers.nl. Deze nieuwe site voor werkgevers ondersteunt werkgevers onder andere met informatie, tips en checklists om medewerkers ‘financieel fit’ te laten blijven. Want ook nu geldt: voorkomen is beter dan genezen.
Bron: Wijzer in Geldzaken