Efficiëntie

De druk op adviesbeloning (zowel direct als provisie) en de toenemende eisen aan het niveau van dienstverlening maakt een stevige efficiencyslag noodzakelijk. Welke opvallende uitdagingen zien we? 

 

Een efficiënte keten waarin lokale toepassingen foutloos en realtime met elkaar communiceren. Relevante actuele informatie is voor iedere gebruiker standaard in de eigen werkomgeving aanwezig. Nageleefde standaarden, API’s en blockchain bevorderen de ontwikkeling. Hier is geen ruimte voor concurrentie maar voor vertrouwen en moeten alle ketenpartners open en pro-actief samenwerken.
Een altijd actueel en volledig klantbeeld zijn basisvoorwaarde voor klantbediening. Inzet van brondata, onder meer van overheid (bijv via ockto) en banken (PSD2) en roboadvies verhogen ‘de standaard’ voor een goed klantbeeld.
De coronacrisis heeft in korte tijd (beeld)communicatie op afstand onderdeel van het standaardrepertoire gemaakt. Inzet van robottechnologie zal communicatie nog tijd- en plaatsonafhankelijker maken. Dit resulteert in de ontwikkeling van een breed palet van hybride dienstverlenings- en communicatieconcepten waarbij mens en robot elkaar versterken.

Samenwerking

Digitalisering maakt de wereld steeds kleiner. Zowel nationale als branchegrenzen vervagen. Samenwerken met een open mind wordt cruciaal om de eigen positie te versterken of behouden. Welke opvallende uitdagingen zien we?

 

Fintech startups en BigTech bedrijven schudden de markt op met innovaties. Ook in de sector zelf wordt volop geïnnoveerd. Winst is te behalen door te leren van en samen te werken met de innovators.
Nieuwe aanpalende adviesdomeinen als zakelijke financiering, mediation en schuldhulpverlening lenen zich voor marktverbreding. Dat brengt nieuwe samenwerkingspartners in het netwerk van de adviseur.
Partijen zijn afhankelijk van elkaar om optimaal te zorgen voor het financieel welzijn van klanten. In een digitaal ecosysteem handelt iedere partner op basis van het gemeenschappelijke doel en wederzijdse afhankelijkheid.

Veiligheid

Doordat de wereld steeds meer ‘connected’ is, is ook het wezen van en de eisen aan informatiebeveiliging veranderd. Welke opvallende uitdagingen zien we?

 

Thuiswerken, cloud computing en online dienstverlening leggen de lat hoog voor cybersecurity. Kennis van informatiebeveiliging krijgt meer aandacht op directieniveau. Blockchain kan bijdrage leveren.

Compliance is een snel groeiende kostenpost. De mogelijke opkomst van regtech vergroot de capaciteit van de toezichthouder exponentieel en zal de druk op compliance, ook in de details, verder vergroten. Gedeeltelijke digitalisering van de compliancefuncties is gewenst.