Verzekerbaarheid
Het bieden van zekerheid is een kerncompetentie van onze sector. Een divers palet aan deels samenhangende ontwikkelingen maken dat het niet vanzelfsprekend zal blijken dat hier altijd en voor iedereen invulling aan gegeven kan blijven worden. Welke opvallende uitdagingen zien we?
Zelfredzaamheid
Het goed managen van je risico’s en plannen van je financiën vereist veel kennis, doorlopende aandacht, rationaliteit en eerlijk zelfinzicht. Inzichten uit de gedragswetenschap laten zien dat dit voor veruit de meeste mensen geen vanzelfsprekendheid is. De zelfredzaamheid van klanten wordt een steeds belangrijker uitdaging voor de financiële sector. Welke opvallende uitdagingen zien we?
De hedendaagse samenleving stelt hoge eisen aan de eigen financiën van burgers en bedrijven. Op cruciale onderdelen van het leven zoals inkomensbescherming bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid als ook voor een voldoende oudedagsvoorziening wordt van burgers veel alertheid gevraagd. Ook voor een thema als verduurzaming wordt veel initiatief bij burgers en bedrijven gelegd.
Door data en slimme algoritmes zal het steeds makkelijker en betaalbaarder worden om een niveau van actief klantbeheer in te richten dat klanten tot beweging aan te zetten. Datagedreven klantcommunicatie is meer gepersonaliseerd, meer eventgedreven en exact op het juiste moment. Het blijft echter de disciplinerende impact van de adviseur van vlees en bloed die klanten uiteindelijk echt in beweging krijgt.